Forslag til arbeidsmåter/årsplam i 3. og 4.klasse
Uke
|
Kompetansemål
|
Arbeidsmåter
- ideer
|
34
|
Visuell
kommunikasjon
·Visualisere
og formidle egne inntrykk i ulike teknikker og materialer
· Benytte overlapping i arbeid med
tegning og maling
|
Årstid
sommer
Tegne fra sommerferien -utstilling
Lage forside til en bok
Male bilder tilpasset årstiden.
|
35
|
Bretting,
Origami
Stasjonsarbeid, brette en ting på hver stasjon.
Brette en båt, hatt, spå, frosk
|
|
36
|
Visuell
kommunikasjon
·
Identifisere og samtale om bruk av symbolfarger
· Bruke enkle funksjoner i digitale
bildebehandlingsprogram
· Lage
enkle utstillinger av egne arbeider.
|
Fargesirkel
Lage fargesirkelen
Se på bruken i skilt, arbeidsklær, reflekser,
logoer osv
Komplementærfarger på A3 ark med profilbilder i
100 % svart-hvit-kontrast oppå
Profilbilder i svart-hvit-kontrast.
Fingermaling
|
37
|
Fargesirkel
- Bildebehandling
Lage plakater.
Profilbilder:
Svarthvitt og kontrastbilder.
Lag bursdagskalender med dato og bilder
|
|
38
|
Design
·
Planlegge og lage enkle bruksgjenstander
|
Svart-hvit
kontrast
Vise elevene hvordan man endrer et fargebilde til
svart-hvit kontrast
Brodering
Brodere små lapper, f.eks. drikkebrikke
|
39
|
Design
· Eksperimentere med enkle geometriske
former i konstruksjon og som dekorative formelementer
|
Brette,
klippe,
Lage hatt av en papptallerken. Brette den i to,
klippe rundt kanten og skippe ut en figur.
Eventyrfigurer
Lage eventyrfigurer til et eventyr på flanellograf
|
41
|
Kunst
· Samtale om sin opplevelse av
samtidskunst.
· Samtale om hvordan kunstnere i ulike
kulturer har visualisert natur og benytte dette som utgangspunkt for eget
arbeid.
|
Munch
Vi ser på bilder av Munch
|
42
|
Munch
Skrik i
naturen
Vi ser på bilde skrik. Vi ser på bilder andre har
laget av skrik. Elvene tegner sitt skrik. I gruppe lager elevene en skisse
over hvordan deres skrik ser ut i naturen.
|
|
43
|
Skrik i
naturen
Elevene bruker det de finner i naturen og lager
sitt skrik. De tar bilder på ulike vinkler.
|
|
44
|
Ta bilder
selv av sitt skrik, tegne
Vi bruker kull å tegne med. Lager en kulltoneskala
Tegne,
male, trykk, kulltegninger
|
|
45
|
Design
· Lage enkle gjenstander gjennom å strikke,
veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer.
|
Broderer
Fortsetter arbeidet vi har begynt på
|
46
|
Design
·Undersøke, visualisere og presentere
hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form, fra ide til ferdig produkt.
· Lage enkle gjenstander gjennom å strikke,
veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer.
· Bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i
arbeid med leire, tekstil, skinn og tre.
|
Sløyd
Lage gryteunderlag
|
47
|
Sløyd
Knagg
|
|
48
|
Design
·
Planlegge og lage enkle bruksgjenstander
Visuell
kommunikasjon
·Visualisere
og formidle egne inntrykk i ulike teknikker og materialer
|
Snølykter
Forme snø til lykter.
|
49
|
Visuell
kommunikasjon
· Lage enkle
utstillinger av egne arbeider
|
Juleverksted
|
50
|
Juleverksted
|
|
1
|
Design
· Lage enkle gjenstander gjennom å strikke,
veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer.
|
Strikke
Høre med bygdekvinnelaget om hjelp til strikking
Veve,
strikke, brodere (korssting m. m),
|
2
|
Strikke
en sommerfugl, nisselue.
|
|
3
|
Strikke
|
|
4
|
Design
·
Eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative
formelementer
· Bruke
enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, tekstil, skinn og tre.
|
Trykk –
grafikk
Lage
stempel/bruke stempel
|
5
|
Trykk –
grafikk
Jobber med variert materiale – mosegummi, linoleum
|
|
6
|
Trykk –
grafikk
Tegne
oppå trykk av helleristninger og tegne fra bilder av helleristninger.
|
|
7
|
Kunst
· Samtale om sin opplevelse av
samtidskunst.
· Samtale
om hvordan kunstnere i ulike kulturer har visualisert natur og benytte dette
som utgangspunkt for eget arbeid.
|
Kunst -
Kittelsen
|
9
|
Kunst i naturen
|
|
10
|
Kunst i naturen
|
|
11
|
Visuell
kommunikasjon
· Benytte overlapping i arbeid med
tegning og maling
|
Glassmaleri
|
12
|
Glassmaleri
|
|
13
|
Design
· Samtale om gater, plasser
og bygninger med forskjellige bruksfunksjoner i nærmiljøet.
Arkitektur
·
Planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og
enkle håndverksteknikker.
|
Arkitektur
Bygge hus f.eks. med lafteklosser og legoklosser.
Intervjue eldre
ang. hvordan nærmiljøet så ut i gamle dager.
Bli kjent med forskjellige byggematerialer
Bygge et hus med for eksempel lafteklosser
|
14
|
Design
· Eksperimentere med enkle geometriske
former i konstruksjon og som dekorative formelementer
Arkitektur
·
Planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og
enkle håndverksteknikker.
|
Melkekartongby
Vi sparer på melkekartonger og lager ulike bygninger
|
15
|
Melkekartongby
Male, tegne, forme, skape, klippe, lime,
|
|
16
|
Visuell
kommunikasjon
· Lage enkle utstillinger av egne arbeider
Arkitektur
· Tegne
hus og rom sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden.
Kunst
· Bruke originalkunst i skolens nærmiljø
som utgangspunkt for egne bilder og skulpturer
|
Melkekartongby
Utstilling
|
17
|
Arkitektur
· Tegne
hus og rom sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden.
|
Hus og rom
sett ovenfra
Tegne hus og rom sett ovenfra,
|
18
|
Hus og rom
sett fra siden
Tegne hus og rom rett forfra og rett fra siden.
|
|
19
|
Tegne en
gate sett ovenfra
|
|
20
|
Design
· Eksperimentere med enkle geometriske
former i konstruksjon og som dekorative formelementer
|
Perspektiv
Skrive bokstaver i ettpunkt perspektiv.
|
21
|
Perspektiv
Et hus
Tegner hus i ettpunkt-perspektiv
|
|
22
|
Kunst
· Bruke
originalkunst i skolens nærmiljø som utgangspunkt for egne bilder og
skulpturer
|
Ute –
kvistkunst
|
23
|
Visuell
kommunikasjon
· Lage enkle
utstillinger av egne arbeider.
|
Elevene er
med og bestemmer
Gjøre noe mer av det vi har lyst til
|
24
|
Elevene er
med og bestemmer
Prøve ut og bli bedre på ønsket oppgave
|
Kom gjerne med tips og ideer til andre aktiviteter og arbeidsmåter man kan bruke i skolen - på alle trinn!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar